Діяльність Дитячого парламенту «Юний технік» у 2012-2013 н.р.

Підготувала: Заєць Людмила Петрівна,

методист ОЦТТУМ 

Дата публікації: 25.06.2013

 

Здатність сприймати зміни і творити їх – це найважливіша характеристика способу життя людини ХХІ століття. Ми маємо готувати людину, здатну до сприйняття і творення змін, аби вона відчула, зрозуміла, сприйняла і сприяла інноваційності суспільства.

Життя висунуло суспільний запит на виховання творчої особистості, здатної самостійно мислити, пропонувати оригінальні ідеї, приймати сміливі,  нестандартні рішення.

Протягом 2013 року Дитячим парламентом Вінницького обласного центру технічної творчості учнівської молоді був реалізований комплексний цільовий проект «Лідер-клуб», в рамках якого були проведені заходи, спрямовані на соціалізацію дітей та учнівської молоді, розвиток їх організаторських та лідерських вмінь і навичок.

Мета:

-       розвивати лідерські здібності у дітей та учнівської молоді;

-       формувати та практично підтверджувати своїми справами громадську думку щодо серйозності та відповідальності дітей-лідерів у питаннях організації діяльності своїх органів самоврядування;

-       забезпечити постійний професіональний ріст дітей-лідерів, їх інформованість щодо нормативної  бази діяльності органів самоврядування дітей та учнівської молоді;

-       створити умови для спілкування, обміну досвідом діяльності дітей – лідерів.

Напрями діяльності:

-       організація роботи гуртка «Лідерство – запорука успіху» Програма: Лідерство – запорука успіху. /Програми для творчих об’єднань позашкільних  і загальноосвітніх навчальних закладів: Соціально-реабілітаційний напрям / . — Суми: АНТЕЙ, 2005. — 228 с.;

-       реалізація виховних проектів, соціальних акцій, програм;

-       розвиток соціальної активності у дітей та учнівської молоді.

Завдання:

 

-       ознайомлення підлітків з теоретичними основами та принципами розвитку лідерства;

-       спрямування підлітків на роботу над собою,   здійснення своїх намірів щодо розвитку своєї особистості, розвитку лідерської позиції; 

-       формування у підлітків навичок співпраці в команді; 

-       стимулювання творчої і соціальної активності та ініціативи підлітків; 

-       допомога підліткам у розвитку сили волі і морально-психологічних якостей, необхідних для того, щоб стати успішними в житті, в повній мірі реалізувати лідерський потенціал; 

-       надання можливостей для самореалізації в якості лідера і менеджера самостійного соціального проекту, програми. 

Учасники:

Гуртківці: Могила Марина, Попова Анастасія, Поліковський Артем, Сенченко Олеся, Лантух Світлана, Могила Валентина, Щегельський Андрій, Гордійчук Олександр, Призюк Тетяна, Умар Діана, Єрохіна Іоанна.

Керівник гуртка: Донченко Олена Василівна

Координатор: Заєць Людмила Петрівна

Види діяльності:

1.    Тренінги: Лідером народжуються чи лідером стають», «Лідер очима дітей»,  «Особистість лідера», «Імідж лідера», «Вміння і навички лідера», «Лідер — душа колективу»,  «Проектування моделі УСПІХУ».

2.    Організаторська майстерність: «Зацікавити...», «Зібрати у команду...», «Згуртувати...», «Організувати роботу...».

3.    Круглі столи: «Шляхи удосконалення роботи органів самоврядування дітей та учнівської молоді», «Партнерство в роботі органів самоврядування дітей та учнівської молоді», «Діти-лідери  —  ініціатори  цікавого  та змістовного життя і діяльності своїх ровесників».

     Ділові ігри: переговори, дерево рішень, акваріум,  проведення ділових зустрічей, нарад, засідань, карусель.

Партнерські відносини:

     управління у справах сім'ї та молоді;

     служба у справах неповнолітніх;

     соціальні служби для молоді;

     дитячі громадські організації;

     центри підтримки творчих ініціатив;

     тренінгові центри ;

     дитячі та молодіжні громадські організації.

Презентація результатів діяльності:

     Знайомтесь, Я – ваш лідер!;

     «Конкурс іміджмейкерів»;

     Програма «Плекаймо у серцях добро»;

     Акція «Зроби  Україну чистою»;

     Проект «Давай дружити»;

     Проект «Власні засоби масової інформації»;

     Ділові ігри.

 

Програма «Плекаймо у серцях добро»

Мета: виховувати в учнівської молоді толерантність, бажання допомогти людям, виявляти турботу про інших.

Завдання:

            розвиток у дітей співчуття та співпереживання;

            сприяння волонтерському руху та благодійній діяльності;

            налагодження та зміцнення контактів з дитячим  будинком  "Родинний Дім" (смт. Вороновиця, Вінницький р-н. Вінницька обл.);

            вироблення вмінь і навичок соціальної активності через підготовку, організацію та проведення акцій Шефського центру.

Термін дії проекту: жовтень 2012 р. – травень 2013 р.

Учасники проекту: гуртківці ОЦТТУМ , Шефський центр.

Очікувані результати:

1.    Шефство над дитячим будинком "Родинний Дім".

2.      Долучення до всеукраїнських, обласних, міських акцій милосердя волонтерів.

3.    Допомога сім'ям гуртківців, які потрапили у складні життєві обставини.

4.    Шефство над ветеранами.

5.      Висвітлення результатів діяльності учасників проекту у  газеті учнівського самоврядування   «Кактус».

Шляхи реалізації проекту:

1.              Збір даних про дитячі заклади компенсуючого типу та встановлення контактів з ними.

2.              Налагодження партнерських стосунків з громадськими організаціями Вінниці.

3.      Збір дитячих іграшок,  канцтоварів та солодощів для передачі в дитячий заклад.

4.      Підготовка концертної програми до дня святого Миколая, свята Нового року, дня сміху для дитячого будинку "Родинний Дім".

5.      Участь волонтерів у Всеукраїнській акції «Від серця до серця».

6.      Тематичні статті в  газеті  «Кактус».

7.      Аналіз та підбиття підсумків проекту.


 Акція «Зроби  Україну чистою»

Мета: виховати у дітей любов до рідного краю, особисту відповідальність за стан навколишнього середовища, зформувати екологічну культуру.

Завдання проекту:

     виховання в учнів усвідомлення себе господарями рідного міста;

     формування активної життєвої позиції, розуміння причинно-наслідкових зв'язків діяльності людини і природи;

     вивчення екологічних проблем рідного краю;

     організація і проведення заходів з питань вирішення екологічних проблем мікрорайону гімназії.

Терміни дії проекту: жовтень 2012 р. - травень 2013 р.

Учасники проекту: гуртківці ОЦТТУМ, «Лідер-клуб», заступник директора з навчально-виховної роботи

Очікувані результати:

1.  Розширення обізнаності учнівської молоді з екологічних проблем навколишнього середовища.

2.         Визначення  найбільш  екологічно  забруднених об'єктів м. Вінниці.

3.         Розробка  заходів  щодо  охорони  навколишнього  середовища мікрорайону.

4.         Створення банку даних з екологічних проблем міста.

Шляхи реалізації проекту:

1.  Опитування учнів на тему: «Твій особистий внесок у захист навколишнього середовища».

2.            Спільне засідання «Лідер-клубу» з питань розробки проблемних напрямів для подальшого дослідження.

3.            Збір вторинної сировини (макулатури).

4.            Виставка малюнків «Збережемо планету для нащадків».

5.            Виставка фотографій «Моя Україна».

6.            Місячник екології (комплекс заходів).

7.     Виставка малюнків «Дзвони Чорнобиля».

8.            Екологічні десанти та молодіжні толоки з метою прибирання території мікрорайону.

9.            Публікація статей з екологічної тематики в «Кактусі».

10.     Аналіз і підведення підсумків проекту.

 Проект «Давай дружити»

Мета: залучити до повноцінної діяльності у громадському житті якнайбільше дітей, котрі потребують особливої уваги (діти з особливими потребами, з багатодітних та малозабез­печених сімей, діти, котрі зазнають психологічного насильства в колективі дітей або в сім'ї, холеричного, флегматичного або меланхолічного типу, схильні до правопорушень та ін.).

Завдання:

     створення та впровадження системи роботи з дітьми,що потребують особливої уваги;

     психологічна та методична підготовка дітей-лідерів до роботи з дітьми, що потребують особливої уваги.

Учасники: гуртківці ОЦТТУМ, що потребують особливої уваги, діти-лідери, волонтери, батьки.

Види діяльності

Опитування та анкетування

(готуються й аналізуються спільно зі спеціалістами)

Орієнтовна тематика:

     опитувальники щодо бажання дітей стати волонтерами і допомагати дітям, що потребують особливої уваги;

     анкети, які визначають готовність дитини, родини допомогти тій чи іншій дитині, що потребує особливої уваги в конкретній ситуації;

     анкетування та опитування дітей, що потребують особливої уваги, на визначення їх проблемних питань, потреб, бажань, готовності до участі у громадському житті дітей та юнацтва.

Налагодження партнерських відносин

Можливі партнери:

     психологи;

     соціальні педагоги;

     юристи;

     лікарі;

     спеціалісти служби у справах неповнолітніх;

     спеціалісти кримінальної міліції у справах неповнолітніх;

     спеціалісти соціальних служб для молоді.

 Навчання організаторів та учасників проекту

Форми навчальної діяльності:

1.  Тренінги:

     толерантності;

     психології спілкування;

     співробітництва.

2. Майстер-класи:

     робота з папером, оригамі, конструювання замків, будинків, техніки, ліплення тощо;

     створення слайд-шоу, фото- та відеомонтаж;

     флористика, екібана, вишивка, бісероплетіння тощо;

     художнє та музичне оформлення культурно-масових заходів;

     підготовка ведучих культурно-масових програм, окремих ігор, конкурсів тощо;

     робота з документами, листування, створення та поновлення інформаційної бази даних;

     журналістика, тележурналістика.

 

Презентація результатів діяльності :

Орієнтовний перелік форм презентацій:

есе, твори, малюнки, стінгазети, статті в «Кактусі», що розкривають роботу, досягнення дітей, котрі потребують особливої уваги;

участь дітей, котрі потребують особливої уваги, в усіх культурно-масових заходах як організаторів або учасників.

Відповідальні: тренери Школи лідерів та «Лідер-клубу».

 

Проект «Власні засоби масової інформації»

Мета: сприяти розвитку дитячої журналістики та створенню шкільної преси, дитячих та молодіжних, газет і журналів міського, районного та обласного рівнів.

Завдання:

     виявлення та згуртування дітей, котрі захоплюються журналістикою, версткою, дизайном;

     організація їх систематичного навчання, сприяння відкриттю гуртків журналістики, редакційної діяльності;

     заохочення лідерів учнівського самоврядування до створення та видання шкільних періодичних видань, веб-сайтів;

     випуск  газети «Кактус».

Учасники: гуртківці ОЦТТУМ, діти – лідери, педагоги.

Види діяльності

Налагодження партнерських відносин

Можливі партнери:

     учителі-філологи;

     редакції газет;

     видавничі організації;

     організаційні комітети органів самоврядування міст та
районів області;

     громадські організації;

     журналісти-тренери;

     фотографи;

     програмісти.

Орієнтовний перелік форм презентацій:

     газета «Кактус»;

     статті у газетах та журналах Вінницької області;

     стіннівки прес-центрів груп «Мій гурток»;

     конкурс юних журналістів;

     зустрічі з професійними журналістами;

     участь у фестивалі дитячої преси;

     інформаційні зустрічі;

     конференції, прес-конференції;

     КВК на тему журналістики, захисту журналістики;

     конкурс «Дельфіни пера».

 

Навчання організаторів та учасників проекту

Форми навчальної діяльності:

1.  Тренінги та майстер-класи.
Орієнтовна тематика:

     основи журналістики;

     розвиток творчого, креативного мислення;

     ділове спілкування;

     робота з комп'ютерними програмами;

     робота з періодичною пресою;

     ділове спілкування;

     семінари, конкурс на кращу публікацію, матеріал, репортаж.

     Навчання юних журналістів, верстальників, дизайнерів, веб-дизайнерів, редакторів.

Відповідальні: тренери Школи лідерів та «Лідер-клубу».

 

Ділова гра «Зустріч на вищому рівні»

Мета: навчити дітей використовувати на практиці знання та навички, набуті під час вивчення курсів «Основи правознавства», «Права людини», «Діловий етикет», закріпити навички колективної роботи.

Термін гри: підготовчий період — від 5 до 8 днів, тривалість гри — до 1 год.

Ділову гру «Зустріч на вищому рівні» проводиться з питань, що стосуються взаємовідносин двох чи більше країн (наприклад, заборона використання ядерної зброї).

На підготовчому етапі координатор та діти визначають тему обговорення, її аспекти, визначають країни-учасниці зустрічі, розробляють порядок денний засідання. Формуються делегації країн-учасниць. У кожній делегації обирають президента, помічника президента з обговорюваних питань, експертів. Можлива присутність представників міжнародних організацій. Розподіл ролей відбувається за бажанням дітей-лідерів.

Під час підготовчого періоду учасники готуються до засідання: збирають матеріали стосовно позиції їхніх країн з обговорюваного питання. Експерти готують до зустрічі ма­теріали, резолюції, постанови, прийняті міжнародною співдружністю. Кожна дитина ретельно готує свою роль, консультуючись з  керівником.

Діти знайомляться з процедурою підготовки двосторонніх чи багатосторонніх міжнародних угод з обговорюваного питання.

Щоб від зустрічі залишилося гарне враження, слід подбати про деталі оформлення: прапорці країн-учасниць, представницькі картки, набір документів стосовно обговорюваного питання, фотографії тощо. Якщо можливе спілкування іноземними мовами, можна додати ролі перекладачів. Важливо дотримуватись дипломатичного етикету у процесі гри.

Засідання розпочинається із затвердження порядку денного. Далі надається слово незалежному доповідачеві, який визначається на попередньому етапі підготовки до гри. Він анонсує проблему, дає історичну довідку. Далі представники країн-учасниць переходять до обговорення питань згідно з порядком денним. Ідеться про взаємовідносини країн-учасниць стосовно питання, що обговорюється (про заборону ви­користання ядерної зброї), виробляються двосторонні чи багатосторонні угоди, учасники торкаються проблем прав людини в межах обговорюваного питання.

Заключний етап гри полягає у виробленні спільного документа та процедури його підписання.

По закінченні зустрічі ведучий підбиває підсумки, звертаючи увагу дітей на важливість тих питань, що вони обговорювали, на значення мирного вирішення гострих проблем, на розуміння важливості врахування прав людини у прийнятті рішень учасників  міжнародного спілкування.

 

Ведучий дякує всім учасникам за серйозну підготовку та активну участь у діловій грі.

Ділова гра «Міжнародний суд»

Мета: надати дітям можливість використати на практиці знання та навички з курсів «Основи правознавства», «Пра­ва людини», «Країнознавство», «Соціальна психологія», «Ді­ловий етикет».

Термін гри: підготовчий період — 2-3 тижні, тривалість — до 1 год.

Гра-моделювання: ігровий Міжнародний суд можна змоделювати з Міжнародного суду ООН або утворити свій Сві­товий народний суд, який би складався з представників усіх континентів планети.

Моделюємо Світовий народний суд, який обговорює зло­чин проти людства — геноцид.

    Дійові особи: суд складається з представників усіх континентів планети (по 3 від кожного континенту).

Обвинувачі — 3

Захисники — З

Незалежні експерти — 5

Під час підготовчого періоду учасники збирають матеріали щодо проблеми, вивчають документи, процедуру ведення міжнародних судів, пишуть виступи.

Ведучий консультує учасників заходу, які обирають членів Світового народного суду. Секретарі фіксують виступи, пропозиції щодо  прийняття рішень.

Засідання Світового народного суду розпочинається з виступів незалежних експертів, які дають історичну довідку стосовно геноциду у світі. Далі, згідно з процедурою засідання, доповідають обвинувачі, наводять фактичні докази (як історичні, так і сучасні) скоєного проти людства злочину — геноциду. Виступають свідки з боку обвинувачів. Потім — за­хисники. Після них — свідки з боку захисників.

Судді пропонують проект судового рішення. У заключній частині гри обговорюється проект судового рішення. Судді ухвалюють рішення голосуванням та передають до секретаріату, який розповсюджує його серед міжнародних організацій та світової спільноти.

Суть гри, великою мірою, — імпровізація. Ведучий повинен уважно слідкувати за її перебігом. Він має брати активну участь у грі, приставши на одну з ролей. Успіх гарантований, коли поєднано плідну підготовчу роботу та творчість учасників.

Ділова гра «Толерантність»

Мета: визначити причини виникнення в суспільстві стереотипів щодо окремих груп (категорій) людей; з'ясувати можливі шляхи подолання стереотипів та упередженості в собі та суспільстві; формувати та закріпити принципи рівності та толерантності в молодих людей.

Гра проводиться в межах курсів «Права людини», «Правознавство», «Основи міжнародної конфліктології».

Завдання: учасникам гри пропонується з'ясувати причини виникнення стереотипів і можливі шляхи їх подолання в собі, а також запропонувати іншим конкретні варіанти усунення факторів, що породжують стереотипи в суспільстві.

Хід гри: усі учасники діляться на групи:

     біженці;

     національні меншини (наприклад, цигани);

     сексуальні меншини;

     люди з обмеженими можливостями (інваліди);

     жінки.

Завдання групам:

1.  Дослідити та виписати всі існуючі стереотипи щодо відповідної групи людей.

2.         В  інсценованій формі показати існуючі стереотипи.

3.         Уточнити відповідність стереотипу реальним фактам.

4.         З'ясувати причини виникнення цих стереотипів і шляхи їх подолання.

 

Як підсумок гри, кожна група пропонує можливі варіанти, які б могли допомогти подолати стереотипи щодо окремих категорій людей (у формі плаката, звернення, колажу тощо).